Castro werkt voor zowel hele grote als kleinere bedrijven en organisaties. Enkele voorbeelden:
Uber | Communicatie
Uber is een technologiebedrijf dat vooral bekendstaat om zijn ride-sharing app, die passagiers verbindt met chauffeurs van particuliere voertuigen via een mobiele app. Naast personenvervoer biedt Uber ook leveringsdiensten zoals Uber Eats, die het mogelijk maakt om maaltijden van lokale restaurants te bestellen en te laten bezorgen. Het EMEA hoofdkantoor van Uber is in Amsterdam gevestigd.
In 2021 trok Uber bij Castro aan de bel voor support op het gebied van communicatie. Uber zocht specifiek onze expertise voor het ontwikkelen en verfijnen van hun communicatiestrategie, met als doel hun boodschappen helder en effectief over te brengen.
Onze diensten voor Uber strekken zich uit van strategisch advies over belangrijke aankondigingen en activiteiten tot hands-on uitvoering, zowel in Nederland als internationaal. We helpen o.a. bij het ontwikkelen van nieuwe campagnes, het begeleiden van mediaverzoeken en de contacten met de pers. Dat leidde onder andere tot uitgebreide interviews met Uber CEO Dara Khosrowshahi in de Telegraaf en EW Magazine.
“Ik heb Castro leren kennen als een zeer hands-on bureau, doordat ze altijd bereikbaar zijn en snel schakelen. Het is fijn om met Castro te sparren over de strategie en ze hebben een heel goed netwerk.”
Rick Janse Kok | Uber, Head of Communications Northern Europe
Flink | Communicatie & Lobby
Flink bezorgt snel boodschappen die online besteld kunnen worden via de app of website. De ‘flitsbezorger’ heeft Castro Communicatie eind 2021 ingeschakeld. Op dat moment speelden er veel discussies met diverse gemeenten over waar de bezorgers zich wel of niet mochten vestigen. Verschillende gemeenten gingen zeer verschillend met het fenomeen flitsbezorging om. De ene gemeente zag het als retail, anderen juist niet. Het gevolg: veel onduidelijkheid over waar je nu wel of niet een locatie kunt openen. Castro ondersteunt Flink inmiddels al drie jaar met contacten met overheden en de media. Voor Nederland en regelmatig ook voor het hoofdkantoor.
Door veel contacten te leggen en gesprekken te voeren met wethouders en ambtenaren van alle meer dan 40 gemeenten waar Flink actief is en een proactief mediabeleid te voeren is het beeld over flitsbezorging enorm verbeterd. Het leidde bijvoorbeeld in 2023 tot uitgebreide interviews in de Volkskrant en de Telegraaf met Flink-directeur Kiesler over hoe het bedrijf voor alle verbeteringen heeft gezorgd.
Flink zelf is zo hard gegroeid dat inmiddels al meer dan een miljoen Nederlanders bij het bedrijf hebben besteld.
“Flink is in korte tijd heel populair geworden. We hebben veel contact met de omgeving van onze hubs, de media en de overheid. Castro helpt ons daar uitstekend bij. Snel en pragmatisch.”
Robin Kiesler | General Manager Flink Nederland
Johnson & Johnson Innovative Medicine | Lobby & Communicatie
J&J Innovative Medicine Nederland (voorheen Janssen, Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson) benaderde Castro in de zomer van 2023. Het bedrijf vroeg of wij, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, een verkiezingsactiviteit rond het thema gezondheidszorg konden organiseren. Uiteindelijk werd in samenspraak met J&J en de andere twee opdrachtgevers (Amgen en MSD) gekozen voor een verkiezingsdebat.
De organisatie van het debat werd uiteindelijk een coproductie van Castro en New Balls Please Nederland (onze joint venture samen met de Belgische event organizer New Balls Please). Humberto Tan trad op als debatleider en Frits Huffnagel als co-host. Deelnemers waren o.a. Fleur Agema (PVV), Mona Keijzer (BBB) en Sophie Hermans (VVD). Vele duizenden gasten keken online live mee via telegraaf.nl.
De NPO vond de opname en het debat zo geslaagd dat de omroep het verkiezingsdebat tot aan de verkiezingen op NPO Politiek vele malen heeft heeft uitgezonden.Het succes van het debat in Den Haag is in april 2024 herhaald in aanloop naar de Europese verkiezingen. In Brussel organiseerden Castro EU en New Balls Please opnieuw een debat, ditmaal met Frits Wester als debatleider. De lijsttrekkers van D66 en NSC namen deel, evenals direct verkiesbare kandidaten van VVD en BBB. Opnieuw heeft NPO het debat vele malen uitgezonden.
“De samenwerking met Castro en New Balls Please heb ik als ontzettend prettig ervaren. Het was een bewuste keuze, omdat zij een uitstekend netwerk in de politiek en media combineren met veel ervaring met het organiseren van events en alle techniek die daarbij komt kijken. Castro en New Balls Please nemen met een zesje geen genoegen, ze gaan voor een topresultaat en zijn daar wat mij betreft ook in geslaagd.”
Koen Venekamp | Lead Government Affairs & Policy bij Johnson & Johnson Innovative Medicine Nederland
SpiritsNL | Communicatie & Lobby
SpiritsNL is de branchevereniging van gedistilleerd producenten, met leden als A Brand New Day, Lucas Bols en Hooghoudt. Sinds 2021 ondersteunen we SpiritsNL met hun communicatie, met name gericht op politiek-bestuurlijke stakeholders.
“Castro helpt ons al een aantal jaren met succes op het gebied van communicatie en campagnes. Ze beschikken over de juiste kennis en expertise om onze boodschap over het voetlicht te brengen. Ons pleidooi om vooral de alcoholaccijnzen niet te verhogen (dan kopen nog meer consumenten in het buitenland) haalde de landelijke media én leidde ertoe dat een voorgestelde verhoging deels is teruggedraaid.”
Betty de Boer | Directeur SpiritsNL
Pathé | Lobby
Pathé heeft Castro ingeschakeld voor ondersteuning bij contacten met stakeholders, met een focus op de directe omgeving van de theaters:
“Voor een bedrijf als Pathé is het belangrijk goede contacten met de omgeving van onze theaters te hebben. We hebben Castro Communicatie gevraagd om onze theatermanagers daarbij te begeleiden. De belangrijkste boodschap van Stefan en Frits: “Maak vrienden als je ze nog niet nodig hebt.” Onze managers hebben veel nuttige tips gekregen en zijn zeer enthousiast.”
Jacques Hoendervangers | CEO Pathé Nederland
ENERGYNEST | Communicatie
ENERGYNEST is een Noors energiebedrijf dat met warmteopslag de industrie helpt verduurzamen. Het heeft Castro ingeschakeld om in Nederland bekender te worden en een netwerk op te bouwen:
“ENERGYNEST versnelt de energietransitie van de industrie met thermische opslag en duurzame warmte. Sinds 2023 zijn we ook in Nederland actief. Castro helpt ons met het bekend worden in Nederland. Dat doen ze met veel kennis van de energiesector en een sterk netwerk bij de media en de overheid. Bedankt!”
Mareike Schumm | Head of Marketing & Communications ENERGYNEST
ONL voor Ondernemers | Communicatie
Ondernemersorganisatie ONL voor Ondernemers schakelde Castro in voor ondersteuning op het gebied van communicatie. De belangrijkste werkzaamheden waren: live-uitzendingen tijdens de Tweede Kamercampagne, podcasts, artikelen en het beheer van social media:
“ONL is natuurlijk de stem van de ondernemers in Nederland. We willen die stem heel goed laten horen. Daar hebben we steun bij gezocht. Castro heeft dat fantastisch ingevuld. We hebben heerlijk samengewerkt!”
Hans Biesheuvel | Voorzitter ONL voor Ondernemers
Smart Delta Resources | Communicatie
Smart Delta Resources is een grensoverstijgende samenwerking tussen bedrijven, haven, kennisinstellingen, netbeheerders en overheden in de Schelde-Deltaregio. Hun ambitie is een competitieve, klimaatneutrale en circulaire industrie in 2050.
Een ambitieuze doelstelling, die zorgde voor een grote uitdaging: hoe kan Smart Delta Resources die missie en visie zo effectief mogelijk communiceren, zowel intern richting en met alle leden, als naar de buitenwereld, waaronder beleidsmakers?
Daarom benaderden zij Castro Communicatie. Door het ontwikkelen van een duidelijke positionering, verhaallijn, en communicatiestrategie, hebben we Smart Delta Resources geholpen hun ambitieuze doelen op een begrijpelijke en aansprekende wijze te verwoorden. Dit vormt de basis voor alle communicatie van Smart Delta Resources.
Castro Communicatie helpt nu met de verdere uitwerking van de positionering in een duidelijke communicatie-aanpak, communicatiemiddelen en een media-campagne.
“De expertise en de hands-on aanpak van Castro Communicatie stelden ons in staat om onze boodschap te vertalen in een duidelijke en overtuigende strategie. Veel mensen zijn onder de indruk van hoe goed onze visie nu is verwoord en nader wordt uitgevoerd. Het voelde echt alsof Castro deel uitmaakte van ons team.”
– Onno Sinke | Communicatiemanager Smart Delta Resources
Stichting Gilat | Communicatie
Kinderen in ziekenhuizen even laten vergeten dat ze ziek zijn. Dat is het doel van Stichting Gilat, interactief theater voor kinderen in academische kinderenziekenhuizen. Vrijwel direct na de start van Castro Communicatie in 2019 zijn we Stichting Gilat gaan helpen met hun communicatie. Inmiddels is de stichting actief in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen en op Curaçao.
“Stichting Gilat heeft de droom om interactief theater te bieden aan alle zieke kinderen in Nederland en in het Caribische deel van het Koninkrijk. Castro helpt ons al jaren zeer betrokken met contacten met de overheid en het goed op de kaart zetten van onze stichting.”
Jair Eisenmann | Voorzitter Stichting Gilat
Als bureau op het gebied van communicatie en lobby vinden we het extra belangrijk om transparant te zijn over voor wie we werken. Hieronder daarom de lijst van huidige en eerdere opdrachtgevers: