Terug naar overzicht
28 september 2023 | 3 minuten

Kunstmatige kracht of kwel? Hoe AI de kaarten opnieuw schudt voor jouw bedrijf

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Van persoonlijk gemak zoals het aanbevelen van series, prijzen vergelijken over het gehele internet tot aan innovaties dicht bij huis zoals zelfrijdende auto’s, het is overal wel te vinden. Maar is het ook interessant als bedrijf? Kan je zomaar blind vertrouwen op AI, of moet je sturen?

Het is dan ook erg verleidelijk om als bedrijf AI in te zetten om zo jouw tijd en geld zo efficiënt mogelijk in te zetten. Hierbij gaan de gedachten gauw uit naar social media posts, het dubbelchecken van juridische documenten, of het schrijven van een blog ;). Het lijkt dan ook soms te mooi om waar te zijn. Je zet even snel een opdracht in het balkje bij een ChatGPT of andere tool, en vervolgens verschijnt er klakkeloos een muur aan tekst die jij kan gebruiken. Of heb jij straks een jurist achter je aan met een copyright infringement? 

Wij hebben voor jou de meest relevante voor- en nadelen in kaart gebracht.

AI als klankbord of als jouw social media beheerder?

Zo is AI een goede sparringpartner om jouw social media een nodige boost te geven. Heb je inspiratie nodig om een post te schrijven? Vraag even AI voor wat onderwerpen in jouw sfeer. Een kop nodig voor een artikel? Vraag het AI. Als bedrijf is het belangrijk om hier niet in achter te lopen, want het kan wel de nodige uren schelen in muisstille brainstormsessies. Maar, het is van belang dat je AI ziet als een sparringpartner, en niet als jouw nieuwe social media manager. Vraag het dus niet om voor jou een volledige post op te tikken! In deze fase is het vooral ter ondersteuning, maar vanwege de enorme groei is het een kwestie van tijd voordat het daadwerkelijk jouw aangewezen social media manager wordt.

Kunstmatige intelligentie is slim genoeg om met wat onderwerpen te komen en jouw de nodige inspiratie te geven, maar óók dom genoeg om het hele internet te gebruiken als bron. Hierbij kan AI slecht onderscheid maken tussen wat goed of fout is. 

Het gevaar van AI zit in de sturing, en AI wordt gevoed door input van gebruikers en bronnen van het internet. En ik hoef u niet te vertellen wat voor beerput het internet kan zijn. Daarnaast is het slecht in emotie, het concept van tone-of-voice is op z’n zachtst gezegd alien voor de slimme computer. Door het gebrek aan dit empathische vermogen kunnen er zomaar ongefilterde en zelfs discriminerende teksten er doorheen slippen.

In het algemeen is kunstmatige intelligentie dus prettig om op te leunen als een sparringpartner, om snel even wat te polsen of dubbelchecken bij een ChatGPT. Hierbij kan AI mooie prompts, teksten, afbeeldingen en nog veel meer voor jou creëren. Let hierbij alleen wel op creativiteit en originaliteit. Want ‘We hebben een fantastische brainstorm gehad met fantastische resultaten voor het fantastische project’, klinkt niet echt fantastisch…

Ook zijn grote zoekmachines zoals Google bezig met het ontwikkelen van een tool die AI geschreven content kan herkennen. Het is nog onbekend of dit gevolgen gaat hebben op de positie die jouw website heeft op Google. De angst bestaat dat AI-teksten worden opgepikt op dezelfde wijze als SEO-teksten. Deze worden vervolgens ‘afgekeurd’ en jouw website wordt als het ware gestraft met een slechtere notering bij zoekresultaten.

De mens blijft dan ook (nog) onmisbaar bij het gebruik van AI. Er liggen veel kansen. Die moet je wel goed benutten. Castro Communicatie is er voor jou om je te helpen bij dit soort lastige kwesties. De ontwikkelingen gaan snel, zeker op communicatief vlak. De komende jaren zal de impact van AI op de samenleving alleen maar groter worden. Dit leidt ertoe dat ook de overheid zich vaker zal bemoeien met zowel positieve als negatieve ontwikkelingen. Castro is op o.a. het gebied van lobby en communicatie goed op de hoogte. Wij kijken graag samen met jou hoe deze ontwikkelingen voor jou uitpakken en hoe je kan profiteren.


Klik op deze link voor ons contactformulier.